Strandjutten met Stichting Juttersgeluk

Via de Toogethr Cycles app kun je met je gespaarde punten voor fietsritten geld doneren aan 5 verschillende goede doelen in de IJmond. Het is natuurlijk leuk om deze wat beter te leren kennen en daarom plaatsen wij regelmatig informatie over de goede doelen in de app. Zo weet je precies waar je donatie terechtkomt!

Deze keer spraken wij met Suzanne, oprichtster van Stichting Juttersgeluk.

Hoe is Stichting Juttersgeluk begonnen?

Het eerste moment was eigenlijk toen ik aan het hardlopen was op het strand. Terwijl ik dit deed zag ik best wat plastic liggen. Ik stopte met lopen en begon het plastic op te rapen. Andere mensen op het strand die bijvoorbeeld hun hond aan het uitlaten waren moedigden mij aan en dit creëerde een soort van inzicht bij mezelf. Ik was altijd heel erg hard aan het werk achter mijn laptop, bewoog veel te weinig en had geen connectie met de natuur, terwijl ik dat wel graag zou willen.

Later ging ik op vakantie naar Bali met mijn kinderen en liet ik ze zien hoe mooi het duiken daar is. Twaalf jaar daarvoor was ik er ook geweest (toen nog zonder kinderen) en het viel me op dat het toen heel anders was, veel mooier en schoner. Nu lag er overal plastic, daar werd ik heel verdrietig van. Hier is Stichting Juttersgeluk eigenlijk echt begonnen. Ik geloof erin dat heel veel kleine verschillen een groot verschil kunnen maken. Als we allemaal wat oprapen dan wordt de wereld vanzelf een stukje beter. Natuurlijk heb ik ook wel eens een mindere dag. Als ik dan op straat plastic zie liggen, denk wel eens, vandaag even niet. Maar toch is het de moeite waard om te bukken en het op te rapen.  

Hoe ben je tot de naam Juttersgeluk gekomen?

De naam Juttersgeluk is afgeleid van het strandjutten. Juttersgeluk, gebeurt eigenlijk wanneer je iets vindt waar je niet naar op zoek was, maar je wordt er wel heel gelukkig van. Zo werd ik, toen ik destijds tijdens mijn hardloopronde op het strand wat spullen begon op te rapen, erg gelukkig. Ik vond totaal niet iets waar ik naar op zoek was op het strand, maar toch werd ik erg blij van wat ik vond. Dit staat voor mij symbool voor jezelf openstellen, om je heen kijken en voelen wat er is en wat er op je pad komt. Dit klinkt misschien een beetje spiritueel, maar dat is niet erg toch? Als je iets doet waar je blij van wordt, wordt de hele wereld gelukkig en volgens mij is dat best nodig!

Waar staat Stichting Juttersgeluk voor?

Bij Juttersgeluk werken we aan een duurzame toekomst voor onszelf en anderen, door dagelijks het strand op te gaan en afval te rapen. Alles wat daar niet hoort, voornamelijk plastic, rapen we op en ruimen we op. We maken van de gevonden spullen nieuwe, verrassende producten in ons sociale ‘upcycle-atelier’. Hierdoor verminderen we de plastic soep en pakken we het milieuprobleem aan.

Wie zijn de vrijwilligers bij Juttersgeluk?

Het strandjutten doen we met mensen die zich bijvoorbeeld eenzaam voelen, mensen die meer in beweging moeten/willen zijn, mensen die het gewoon gezellig vinden of mensen die om wat voor een reden dan ook geen regulier werk (kunnen) doen, maar wél willen meedoen in onze maatschappij. Het menselijke doel staat voorop, we vinden het belangrijk te zorgen voor ons eigen welzijn en welzijn voor de wereld.

Wij hebben nu vrijwilligers van 16 tot 78 jaar oud die ons helpen. Veel mensen die met pensioen zijn of ouderen willen vaak wat blijven betekenen voor onze maatschappij en kunnen zo hun steentje bijdragen. Wekelijks doen er zo’n 30 tot 40 mensen mee, veel van hen werken ook mee in het atelier. We hebben nu een atelier in Overveen en in Zandvoort zijn we aan het uitbreiden.

Wil je meer lezen over Stichting Juttersgeluk? Bekijk dan hier hun website.